Backstage: cut-outs

Esther Glück lenkt den Blick auf intime Momente, zeigt ihre Figuren schlafend, sich in die Haare greifend oder reckend. Mit dem Skalpell schneidet sie hauchfein in weißes Papier: Aktzeichnungen wechseln mit linearen Geflechten, Natur- oder Raumdarstellungen. Häufig haben ihre Arbeiten mehrere Ebenen, wechseln Positiv- und Negativformen, verbergen sich hinter silhouettenhaften Pflanzen die menschlichen Figuren als Negativschnitte. Diese werden zur Leerstelle, sichtbar und modelliert durch Licht und Schatten auf dem Bildhintergrund oder der Wand. Es ist ein raffiniertes Spiel mit dem Bildraum, mit Linien und Flächen, mit Verbergen und Sichtbarwerden, mit der Präsenz und Absenz der menschlichen Figur.

Esther Glück (*1973 in Löffingen) hat an der Westsächsischen Hochschule Zwickau und der Bauhaus-Universität Weimar studiert. Sie lebt in Berlin.


Esther Glück directs the eye to intimate moments, showing her figures sleeping, reaching into their hair or stretching. She uses a scalpel to make razor-thin cuts into white paper: drawings of nudes interchange with linear meshes, images of nature or architecture. Her works often have several levels, with positive and negative forms alternating, with human figures as negative cut-outs concealed behind silhouette-like plants. These figures turn into empty spaces, visible when modelled by light and shade on the picture background or the wall. The work constitutes ingenious play with the picture space, with lines and surfaces, concealment and emergent visualization, with the human figure’s presence and absence.

Esther Glück (born 1973 in Löffingen/Germany) studied at the West Saxon University of Applied Sciences Zwickau and the Bauhaus University Weimar. She lives in Berlin/Germany.


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